الخميس، ١٠ أبريل ٢٠٠٨

لمين الاولويه


(مواصفات زوج المستقبل)

ده كان عنوان ندوة اتعملت فى كلية الزراعهفى الحقيقه كانت وجهة نظرى للندوة دى اننا نناقش هموم ومشاكل المجتمع (اللى زى الهم على القلب)

وطبعا انا هقولكم امثال بسيطه زى مثلا البطالةبعد التخرج هنعمل ايهانتشار الاوبئه والامراضحالة الغليان والاضراب اللى فى البلد

(ولونى انا بحلم ان ده يحصل وانا عارف انه مش هيحصل عشان الجامعه ادارة حكوميه)

ولكن الندوه دى بالذات احيت فى قلوب الطلاب الاثارة والميول العاطفيه للجنس الاخر حتى ان تعليقات بعض الطلاب جاءت معبرة عن مدى الكبت والحرمان العاطفى لهم وتوقعاتى من الثمار لهذه الندوة ان بؤر الاختلاط سوف تنتشر بصورة مذريه وربنا يخلينا صاحب فكرة الندوه التى خرجت عن مضمون الندوه الهادف
ما هو ده اللي بقي ماشي اللي يخرب ويضيع عقل الشباب يبقي باشا ومصلح أما بقي المحترم المصلح يبقي غير شرعي وغير معترف بيه ويتحول مجلس تحقيق زي ما أنا وعشرة من إخواني في الكلية إتحولنا
وحسبنا الله ونعم الوكيل

هناك تعليقان (٢):

فليعد للدين مجده يقول...

اخي ابراهيمأتضامن معك ضد تحويلك وزملائل للتحقيق بسب ارائكم ومعتقداتكم، وهذا اشبه بحاكم التفتيش
اما نقدك لندوة حول مواصفات زوج المستقبل فهذا ما اختلف معك فيه لسببين:
الاول: ان هذا توعية للشباب وذلك ما نشجعه ونقدره
الثاني:ان هذه الندوة بالطبع ليست مسئولة عن مظاهر الانحلال الاخلاقي لدي بعض الشباب

تحياتي لك وتمنياتي لك ولزملائك بالبراءة

غير معرف يقول...

شكرا لك أستاذي العزيز لكن سبب إنتقادي للندوة هو خروجها عن المضمون والتطرق لعلافات الحب والإنجذاب العاطفي وأهمية الحب قبل الزواج , بل وزاد ذلك أن المحاضرة المجترمة حرفت بعض معان أية تعدد الزوجات أليس ذلك مجالا للنقد